Technologie wykorzystywane w big data

Dodano: 27.06.2017

Dane – to obecnie one stanowią pożądaną własność i dzięki temu mają wysoką wartość w biznesie. Na podstawie danych firmy mogą osiągać jeszcze lepsze zyski, dopasowując się do potrzeb klientów i sięgać do nich bezpośrednio ze spersonalizowanymi ofertami. W tym kontekście coraz częściej pojawia się termin big data. Czym jest i na czym polega?

Big data jest terminem, który odnosi się do różnorodnych zbiorów danych, których analizowanie jest bardzo skomplikowane ze względu na ich złożoność, ale również wartościowe, ponieważ zawarte w nich dane mogą posłużyć do zdobycia bardzo wartościowej wiedzy. Takich danych nie jesteśmy w stanie przetwarzać na zwykły sposób – zajmują one terabajty, a nawet petabajty danych, dlatego zajmują się nimi wyspecjalizowane programy o algorytmy.

Często big data opisuje się jako 3V:

  • duża ilość danych (ang. volume)
  • duża różnorodność danych (ang. variety)
  • duża zmienność danych (ang. velocity)

Zastosowanie big data jest bardzo szerokie. Przede wszystkim rozwiązania w tym zakresie używane są tam, gdzie konieczne jest zdobywanie nowej wiedzy lub informacji. Z big data korzystają też firmy, które na podstawie zgromadzonych danych, także tych z internetu, są w stanie projektować swoje posunięcia biznesowe i zmniejszać ryzyko.

Technologie big data

Raport McKinsey Global Institute przedstawił główne komponenty i tak zwany ekosystem big data trojako. Przede wszystkim to techniki analizy danych, do których zaliczają się między innymi uczenie maszynowe, testy A/B, przetwarzanie języka naturalnego. Drugie ujęcie to technologie Big Data takie jak przetwarzanie danych w chmurze, business intelligence oraz bazy danych. Trzecie to wizualizacje, między innymi wykresy czy grafy do prezentacji danych.

W kontekście technologii big data bardzo ważne jest też korzystanie z odpowiedniego zaplecza technicznego. Dyski, na których przechowuje się dane, a także narzędzia do analizy muszą być jak najszybsze, aby unikać opóźnień.

Więcej informacji o big data i wykorzystaniu „dużych danych” znajdziesz w serwisie adnext.pl. Serwis internetowy adnext.pl to kompendium wiedzy o marketingu – dla każdego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *