Samochód elektryczny w leasingu? Czy warto?

Dodano: 07.08.2019

Samochód elektryczny w leasingu może być rozwiązaniem rozważanym w przypadku, gdy jego zakup jest niecelowy lub nieopłacalny. Czy jest to rozwiązanie warte uwagi?

Leasing samochodów elektrycznych

Specjaliści od leasingu samochodów twierdzą, iż dynamika rozwoju elektromobilności w Polsce zależy głównie od stosunku, jaki wobec niej będą mieć firmy. W Polsce nawet 2/3 sprzedawanych nowych samochodów osobowych to nabytki firm. To w tej części rynku – w zainteresowaniu pozyskiwaniem samochodów elektrycznych na firmę – tkwi klucz do upowszechnienia motoryzacji nie korzystającej z fatalnych dla środowiska silników spalinowych.

Samochód elektryczny na firmę to w wielu wypadkach może być właśnie samochód w leasingu. Badania rynku wskazują jednak, że na razie zainteresowanie wymianą posiadanej floty firmowej na elektryki jest w Polsce stosunkowo skromne. 9 na 10 pytanych nie planuje takiej zamiany. Tymczasem na zachodzie Europy nawet 3 na 4 samochody elektryczne to pojazdy leasingowane lub wynajmowane. Mamy więc perspektywy rozwoju.

Rynek leasingu samochodów elektrycznych jest jeszcze w fazie rozwoju. Prognozuje się jednak szybki wzrost popytu na samochody elektryczne z segmentu pojazdów miejskich. Już dziś miasta mogą wprowadzać ograniczenia dla ruchu pojazdów spalinowych w swoich centrach. I robią to. Wiele firm stanie więc przed wyborem: dojechać do klienta elektrykiem czy wcale?

Zalety i wady leasingu dla firm

Jako opcję potencjalnie najkorzystniejszą w przypadku leasingu samochodu elektrycznego wskazuje się leasing z wysoką wartością rezydualną. W przeprowadzonym przez EFL porównaniu pojazdów elektrycznego i spalinowego o zbliżonych parametrach w okresie trzyletnim koszt jednego kilometra był o kilka groszy wyższy w przypadku elektryka, o ile rozważało się go dla zakupu pojazdu finansowanego pożyczką lub klasycznym leasingiem. Ale już o kilkanaście groszy taniej kosztował tak wyliczony kilometr pokonany samochodem elektrycznym, o ile zastosowano leasing z wysoką wartością rezydualną.

Zalety i wady leasingu zależeć będą od kalkulacji potrzeb firmy. Przy założeniu dostępności ładowania tanią energią i dopasowaniu logistyki do ram zasięgu pojazdów rachunek uwzględniający leasing może być opłacalny. Należy się natomiast liczyć z wyższymi ratami. Konkretne kwoty ofert dostępne są najczęściej w odpowiedzi na indywidualne pytania klientów. Nie wszystkie muszą być równie opłacalne. Przykład z jednego z dostępnych online serwisów leasingowych, gdzie podano wysokość rat „nie będących ofertą handlową”, wskazuje niższą ratę za spalinowy furgon Nissan NV200 niż za elektryczny e-NV200. Dlatego należy skrupulatnie przeglądać oferty i wybierać te korzystniejsze dla leasingu elektryków.

Samochód elektryczny na firmę w 2019 roku

Lepszą kalkulację kosztów samochodów elektrycznych dla firmy w 2019 roku może dać podniesienie – i to znaczące – limitu amortyzacji. Dla aut spalinowych to 150 tys. zł. Dla elektryków – 225 tys. zł. Według wyliczeń FmLeasing przy zakupie samochodu o przykładowej cenie 250 tys. zł i przy 3-letnim okresie leasingu finalnie, po odliczeniu podatku, dzięki różnicy w limicie kosztów podatkowych samochód elektryczny realnie będzie o ponad 14 tys. zł tańszy od swego spalinowego odpowiednika.

A ładowanie firmowego elektryka?

Kiedy już rozważymy koszty wyleasingowania elektryka na firmę i zdecydujemy się na jego nabycie, warto sprawdzić też, jakie opcje mamy w zakresie ładowania. Mimo że służąca temu sieć w naszym kraju rośnie, możliwości ładowania samochodów elektrycznych nadal są ograniczone w porównaniu do samochodów spalinowych. Jeśli nasza flota ma jeździć sporo, ale na niedługie dystanse, a na noc wracać do bazy, można pokusić się o wolniejsze ładowarki – jedną dla każdego elektryka. Wtedy samochód będzie rano gotowy do pracy. W przypadku dłuższych dystansów w okolicy niezbędna może okazać się ładowarka szybsza, która w krótkim czasie uzupełni energię w ciągu dnia. Wszystko zależy od sposobu, w jaki wykorzystujemy flotę elektryczną i od konieczności doładowywania pojazdów. Ważne, że na rynku pojawiają się doświadczone firmy, które oferują wsparcie w tym zakresie, np. GreenWay, operator największej sieci ładowania w Polsce. GreenWay ma już w ofercie usługi ładowania dla firm w różnych wariantach – od zakupu do wynajmu ładowarek różnych typów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *